De echte opmars van elektrische auto’s begon bij de Tesla, die tegenwoordig niet meer weg zijn te denken van het wegbeeld. De EV’s zijn heel erg verschillend van de traditionele auto’s met een verbrandingsmotor. Alles wat je moet weten over de verschillen vertellen wij in dit artikel.
Techniek
Het allergrootste verschil; er zit een elektromotor in en een accu. Deze maken geen geluid, een veel gehoord punt van kritiek onder de autoliefhebbers onder ons.
Accu
De accu bepaalt hoelang en hoever je ermee kunt gaan rijden. De capaciteit van de accu wordt uitgedrukt in kWh (als er gedurende 1 uur een vermogen van 1 kW geleverd wordt, stat dit gelijk aan 1 kWh). Net zoals bij de verbrandingsmotor valt het uiteindelijke bereik vaak lager in realiteit uit. Dit heeft ook te maken met jouw rijgedrag. Zo heeft een elektrische auto meer trekkracht, daarover zo meer. Een andere belangrijke factor is de temperatuur. In de kou presteert een accu minder goed.
Versnellingsbak
In het algemeen hebben alle elektrische auto’s geen versnellingsbak, simpelweg omdat hij vanaf het begin gelijk al het vermogen kan geven. Ook voor achteruit is dit niet nodig. Het is voldoende om de stroom naar de elektromotor om te draaien.
Regeneratief remmen
Het remmen voor een EV kan weer elektriciteit opleveren, dat maakt hem ook goed als stadsauto door het vele optrekken en remmen. De elektromotor is tijdens het remmen een dynamo, zoals op bijvoorbeeld de fiets, en wordt op deze manier weer op geladen.
Zo hoef je om de deze reden minder vaak het rempedaal te gebruiken, de auto remt namelijk bij het loslaten van het ‘gaspedaal’. Dit wordt ook wel one pedal driving genoemd.
Kosten
Over het algemeen wordt gesteld dat het rijden van een elektrische auto voordeliger is, maar dit is zeker niet op alle fronten zo. Dat leggen we hieronder verder uit.
Aanschafprijs
De aanschafprijs van een elektrische jong gebruikte auto is op dit moment nog duurder als een gemiddelde brandstof auto. Dit komt door het jong gebruikte elektrische auto aanbod maar ook zeker door het gebruik van dure grondstoffen zoals kobalt en nikkel.
Aanschaf-subsidie
Meer elektrisch rijden valt onder één van de nadrukkelijke ambities van de overheid in alle landen. Daarom is om de aanschaf van een elektrische auto aantrekkelijker te maken een pot aan subsidie beschikbaar gemaakt. Daarom krijgt u bij aanschaf van een nieuwe elektrische auto € 3.350 subsidie en bij een gebruikte € 2.000. Deze subsidie wordt stapsgewijs afgebouwd en zal naar verwachting in 2026 aflopen.
Zakelijke lease
Een groot deel van de elektrische auto’s in Nederland zijn lease auto, door de wijziging in de bijtelling. Dit zal net als de aanschaf-subsidie in de aankomende jaren afnemen. De bijtelling op een elektrische auto is 16% t.o.v. de 22% op een brandstofauto. Dit is wel tot € 35.000 en daarboven geldt de reguliere 22%. In 2026 zal dit volledig gelijk getrokken zijn. Â
Tweedehands elektrische occasion
Een veel gehoord punt van kritiek is de range van de elektrische auto’s. In de nieuwe auto’s is dit steeds beter, maar zijn nog beperkt beschikbaar op de jong gebruikte occasionmarkt. Op jongGebruikt.nl vind je een groot aanbod elektrische auto’s van de volgende merken:
- Audi – jong gebruikte elektrische occasions
- BMW – jong gebruikte elektrische occasions
- Cupra – jong gebruikte elektrische occasions
- Dacia – jong gebruikte elektrische occasions
- Fiat – jong gebruikte elektrische occasions
- Ford – jong gebruikte elektrische occasions
- Hyundai – jong gebruikte elektrische occasions
- Jaguar – jong gebruikte elektrische occasions
- Kia – jong gebruikte elektrische occasions
- Mercedes-Benz – jong gebruikte elektrische occasions
- MG – jong gebruikte elektrische occasions
- MINI – jong gebruikte elektrische occasions
- Nissan – jong gebruikte elektrische occasions
- Opel – jong gebruikte elektrische occasions
- Peugeot – jong gebruikte elektrische occasions
- Polestar – jong gebruikte elektrische occasions
- Porsche – jong gebruikte elektrische occasions
- Renault – jong gebruikte elektrische occasions
- Seat – jong gebruikte elektrische occasions
- Skoda – jong gebruikte elektrische occasions
- Smart – jong gebruikte elektrische occasions
- Tesla – jong gebruikte elektrische occasions
- Volkswagen – jong gebruikte elektrische occasions
- Volvo – jong gebruikte elektrische occasionsÂ
Stroomkosten
De stroomkosten kunnen verschillen met waar je oplaadt. Zo betaal je aan je huis je reguliere stroomkosten (gemiddeld 0,22 cent per kWh). Aan de publieke laadpaal ligt dit al gemiddeld op de €0,37 per kWh. Aan de snellader langs de snelweg ben je het duurst uit, die verschilt tussen de €0,69 en €0,79.
Er kan wel worden geconcludeerd worden, tenzij je alleen maar snel laad een stuk goedkoper bent als de traditionele brandstofauto.
Onderhoud
De EV’s zijn erg gunstig op het gebied van onderhoudskosten. De motor is een stuk minder complex en minder slijtage gevoelig dan een brandstofmotor. De banden zullen wat sneller slijten door het gewicht en het stuk hogere koppel. De remmen gaan vaak langer mee, omdat er geremd kan worden op de elektromotor.
Wegenbelasting
Omdat EV’s geen CO2-uitstoten hoeft er geen BPM betaald te worden en er hoeft geen motorrijtuigenbelasting betaald te worden. Dit geldt nog tot 2024. Vanaf 2025 zal er een kwart betaald moeten worden en in 2026 zal het reguliere tarief betaald moeten worden.
Afschrijving
Zeker weten doen we dit nog niet, maar het ziet er gunstig uit. Uit een onderzoek van ING heeft een elektrische C-segment auto over vijf jaar nog een restwaarde van 40% tot 47,5 t.o.v. een auto met een verbrandingsmotor 35% tot 42%.
Elektrische auto versus benzine auto
Los van de aanschafprijs, wat wel gelijk zal trekken, is een EV goedkoper. Dit komt door de, zoals benoemd, stroomkosten en onderhoudskosten. Om deze reden zeker goed om een EV te overwegen.